در نشست بررسی نقاط ضعف و قوت پیام‌رسان‌های داخلی در دانشگاه یزد مطرح شد

مزیت ها و امکانات کاربردی پیام رسان های داخلی مغفول مانده است / اطلاعات و حریم خصوصی کاربران در پیام رسان های داخلی، بهتر از تلگرام حفظ می شود

نشست نقد و بررسی پیام رسان های داخلی با حضور مدیر پیام رسان ایتا و نماینده پیام رسان بله، به همت بسیج دانشجویی دانشگاه یزد در جمع دانشجویان و اساتید این دانشگاه برگزار شد.


به گزارش پایگاه اطلاع رسانی سازمان بسیج دانشجویی از یزد؛ شنبه‌شب نشست نقد و بررسی پیام‌رسان‌های داخلی، با حضور علیرضا رضوان دوست از اعضای تیم پیام‌رسان بله و به‌عنوان نماینده این مجموعه و محسن غفاری مدیرعامل پیام‌رسان ایتا، به همت بسیج دانشجویی و انجمن اسلامی دانشگاه یزد و با حضور جمعی از دانشجویان و اساتید در محل آمفی تئاتر مرکزی این دانشگاه برگزار شد.

محسن غفاری در ابتدای این نشست با اشاره به اینکه پروژه پیام‌رسان ایتا از سه سال پیش کلید خورد، یادآور شد: راه‌اندازی یک پیام‌رسان کارآمد نیازمند برنامه‌نویسی قوی و طولانی‌مدت و برخورداری از پشتوانه مطلوب است.

مدیر پیام‌رسان ایتا ادامه داد: بخشی از یک پیام‌رسان، بخش نرم‌افزاری و اپلیکیشنی است که در اختیار کاربر قرار داده می‌شود و کاربر مستقیماً با آن سروکار دارد که متخصصین داخلی ما به‌خوبی از عهده تولید یک نرم‌افزار مطلوب برآمدند؛ اما بخش دیگر، بخش سخت‌افزاری است که تأمین آن نیازمند هزینه‌های بالا و سنگین است.

 

سهولت استفاده کاربران، دلیل شباهت ایتا با تلگرام

 

وی با اشاره به شباهت ظاهری نرم‌افزار ایتا با تلگرام، اذعان کرد: وقتی کاربر به محیط نرم‌افزاری مثل تلگرام عادت کرده، برای او سخت است که این رویه را تغییر دهد، به همین دلیل محیط نرم‌افزاری ایتا از تلگرام الگوبرداری شده، اما از کد نویسی ها تلگرام استفاده‌نشده است.

به گفته مدیر پیام‌رسان ایتا، این پیام‌رسان علاوه بر این‌که از امکاناتی همچون کانال، گروه و فضای ابری و... برخوردار است، از امنیت مطلوب‌تری نسبت به تلگرام بهره می‌برد و بسیاری از باگ‌های موجود در تلگرام در این نرم‌افزار وجود ندارد.

غفاری یادآور شد: این پیام‌رسان هم‌اکنون دارای نسخه اندروید، ویندوز، مکینتاش و لینوکس ارائه شده و نسخه‌ IOS نیز به‌زودی برای عرضه آماده می‌شود.

 

خدمات متنوع و متفاوت پیام‌رسان بله در حوزه مالی و بانکداری

 

رضوان دوست نیز پیرامون فرآیند عرضه پیام‌رسان بله اظهار داشت: تیم پیام‌رسان بله، که ابتدا این نام دیگری داشت؛ فعالیت خود را از حدود 4 سال پیش و در قالب یک استارت آپ شروع کردند.

نماینده پیام‌رسان بله ادامه داد: ایده اولیه این مجموعه، ایجاد یک شبکه اجتماعی با امکان ارائه خدمات متنوع بانکی بود، و پس‌ازاینکه این پیام‌رسان موردحمایت بانک ملی قرار گرفت، نام آن به بله تغییر داده شد.

وی افزود: اکنون پیام‌رسان بله، تنها پیام‌رسانی است که ضمن ارائه خدمات و سرویس‌های متنوع بانکی از مجوز بانک مرکزی نیز برخوردار است.

رضوان دوست با اشاره به امنیت بالای این پیام‌رسان یادآور شد: این پیام‌رسان از امنیتی برخوردار است که شبکه بانکی کشور از آن بهره می‌برد و از این لحاظ در بین پیام‌رسان‌های داخلی جز برترین‌ها است.

در ادامه این نشست به بحث فیلترینگ تلگرام و امنیت اطلاعات کاربران در پیام‌رسان‌های داخلی پرداخته شد.

 

حفظ امنیت کشور و کاربران فضای مجازی درگرو استفاده از پیام‌رسان‌های داخلی است

 

غفاری در این راستا با اشاره به اینکه مسدود کردن تلگرام بابیان این موضوع که از این طریق از پیام‌رسان‌های داخلی حمایت می‌کنیم، صحیح نیست؛ اذعان کرد: مسدود کردن تلگرام به معنای حمایت از پیام‌رسان‌های داخلی نیست و فیلترینگ تلگرام با نظر دولتمردان و به دلایل امنیتی اتفاق افتاد.

این کارشناس فضای مجازی با تأکید بر اینکه برای حفظ امنیت در ابعاد گوناگون حرکت به سمت پیام‌رسان‌های داخلی ضروری است، یادآور شد: در این راستا مردم باید خودشان به استفاده از پیام‌رسان‌های داخلی تمایل نشان دهند و فیلترینگ نیز باید هوشمندانه انجام شود.

وی با انتقاد از این‌که برای پیام‌رسان‌ها و شبکه‌های اجتماعی در کشور برنامه‌ریزی درست و مطلوبی صورت نگرفته است، افزود: درگذشته نیز شاهد این بودیم که با فیلتر کردن یک پیام‌رسان، جامعه به سمت تلگرام سوق داده شد و پیام‌رسان خارجی دیگری معرفی شد که باعث به وجود آمدن معضلاتی شد که امروز با آن مواجه هستیم.

مدیر پیام‌رسان ایتا، عرضه ارز مجازی گرام را از تهدیدات اقتصادی پیام‌رسان تلگرام برای کشور دانست و اظهار داشت: تلگرام به‌صورت رسمی اعلام کرده که برای گرام یک میلیارد و دویست میلیون دلار سرمایه جذب کرده که بیشتر آن‌هم از طریق 2 سرمایه‌گذار آمریکایی‌ تأمین‌شده است؛ بنابراین تصمیم تلگرام برای ارائه گرام جدی است و به‌راحتی دست از این موضوع نمی‌کشد.

 

تغییر تعریف حریم شخصی برای منحرف کردن اذهان عمومی

 

غفاری در ادامه بابیان اینکه نباید بحث امنیت پیام‌رسان‌ها و حریم شخصی کاربران را در حد ارتباط دختر و پسر در این پیام‌رسان‌ها پایین بیاوریم، افزود: نگرانی واقعی برای کاربران باید این باشد که اگر  کلاه‌برداری یا سوءاستفاده از حریم شخصی در پیام رسان و شبکه اجتماعی رخ داد این پیام رسان ها و مجموعه ها نسبت به قوانین مسئول و پاسخگو باشند و احقاق حق قابل‌پیگیری باشد.

وی در ادامه به بحث بیگ دیتاها و اهمیت بالای آن در جهان اشاره کرد و افزود: از این بیگ دیتا و اطلاعاتی که در آن وجود دارد، تحلیل‌های کلانی به دست می‌آید که در عرصه‌های گوناگون تصمیم‌گیری دارای اهمیت راهبردی است.

مدیر پیام‌رسان ایتا افزود: اطلاعات کلان و کاربردی و تحلیل‌هایی که تلگرام از کاربران ایرانی کسب کرده، برای دشمنان ما بسیار بااهمیت است و شاهد این بودیم که این اطلاعات در اختیار آن‌ها قرارگرفته و در برهه‌های زمانی مختلف برای ضربه زدن به کشور از آن استفاده‌شده است.

 

نقض حریم خصوصی کاربران در پیام‌رسان‌های داخلی مجازات سنگینی به همراه دارد

 

غفاری در ادامه به قوانین محکم موجود در کشور برای حفظ اطلاعات و حریم خصوصی کاربران استفاده‌کننده از پیام‌رسان‌های داخلی اشاره کرد و یادآور شد: شایعاتی که در این خصوص مطرح می‌شود و فضاسازی‌های صورت گرفته برای تخریب پیام‌رسان‌ها داخلی برای این است که منافع دشمنان و وابستگان آن‌ها و سودجویان این عرصه در این است که ایرانیان از پیام‌رسانی همچون تلگرام استفاده کنند.

این کارشناس فناوری اطلاعات اضافه کرد: حقیقت این است نه مجموعه‌های پیام‌رسان داخلی اجازه استفاده از اطلاعات کاربران را دارند و نه مجوز دارند این اطلاعات را در اختیار نهادهای دیگر همچون نهادهای امنیتی قرار دهند و قانون برای چنین اقداماتی مجازات سنگینی را در نظر گرفته است و به‌شدت در بحث حفظ حریم خصوصی کاربران حساسیت وجود دارد.

 

فرهنگ‌سازی و آگاه‌سازی، اصلی‌ترین راهکار برای سوق دادن مردم به پیام‌رسان‌های داخلی

 

رضوان دوست نیز با تأکید بر ضرورت شکستن انحصار تلگرام در کشور، خاطرنشان کرد: در این راستا آگاه‌سازی جامعه و فرهنگ‌سازی مطلوب از ملزوماتی است که باید موردتوجه جدی‌تری قرار بگیرد.

وی تبیین کرد: مردم باید اطمینان پیدا کنند که با امنیت خاطر می‌توانند از پیام‌رسان‌های داخلی استفاده کنند و از طرفی نسبت به معضلات و تهدیداتی که به‌واسطه استفاده از پیام‌رسانی همچون تلگرام به وجود می‌آید، آشنا شوند.

عضو تیم پیام‌رسان بله ادامه داد: از طرفی شاهد این بودیم که در سال‌های اخیر شفاف‌سازی‌ها و روشنگری‌هایی به‌واسطه استفاده از نرم‌افزار تلگرام اتفاق افتاد که نمونه آن انتشار تصویر فیش‌های نجومی بود، که ضرورت دارد مردم نسبت به استقلال پیام‌رسان‌ها مطمئن و آگاه شوند.

رضوان دوست افزود: فتوای اخیر مقام معظم رهبری در حرام دانستن نقض حریم خصوصی کاربران در پیام‌رسان‌ها و تصویب قوانین جدی و محکم در جهت حفظ اطلاعات و صیانت از حریم کاربران در فضای مجازی کشور از موارد راهگشا در این زمینه بود.

 

ارز دیجیتال تلگرام زمینه فساد اقتصادی را فراهم می‌کند

 

این کارشناس فناوری اطلاعات در ادامه عرضه ارز مجازی گرام توسط پیام‌رسان تلگرام را از تهدیدات جدی اقتصادی برای کشور دانست و یادآور شد: این ارز دیجیتال علاوه بر این‌که بستر خریدوفروش و مبادله در خارج از چارچوب قواعد اقتصادی کشور را فراهم می‌کند، فساد اقتصادی را نیز به دنبال خواهد داشت.

رضوان دوست تصریح کرد: به دلیل اینکه نظارتی بر روی این ارز دیجیتال از داخل کشور ممکن نخواهد بود و ردگیری تبادلات میسر نیست، پول‌شویی به‌راحتی از طریق این ارز امکان‌پذیر است.

گفتنی است در ادامه این نشست، دانشجویان به بیان سؤالات و نکته نظرات خود پیرامون پیام‌رسان‌های داخلی پرداختند.

انتقاد از عدم حضور نماینده پیام‌رسان سروش در جلسه علی‌رغم دعوت‌های صورت گرفته، سؤال پیرامون آینده و امکاناتی که به پیام‌رسان‌ها داخلی اضافه خواهد شد، انتقاد از چرایی مطرح‌شدن چندین پیام‌رسان داخلی به‌عنوان جایگزین تلگرام و پرسش درباره علت توقف ارسال پیامک عضویت از سوی ایتا در ماه گذشته و تعداد کاربران فعلی بله و ایتا، ازجمله اصلی‌ترین سؤالات دانشجویان دانشگاه یزد در این جلسه بود.

 

دلیل توقف مقطعه‌ای عضوگیری در ایتا

 

حسین غفاری در پاسخ به سؤال دانشجویان اظهار داشت: در تمامی پیام‌رسان‌ها توسعه زیرساخت متناسب با تعداد کاربر انجام می‌شود و حتی این موضوع در تلگرام هم رخ داد.

وی ادامه داد: در آن بازه زمانی در ماه گذشته، طی دو روز تعطیلات که زمزمه فیلتر شدن تلگرام مطرح شد 150 هزار ورودی جدید در ایتا داشتیم که برای اینکه بتوانیم به مشترکان فعلی سرویس مطلوبی ارائه دهیم ورود اعضای جدید را بستیم و پس از یک ارتقای یک‌هفته‌ای سرویس ایتا روی اعضای جدید باز شد.

مدیر پیام‌رسان ایتا تصریح کرد: هم‌اکنون حدود یک‌میلیون و 600 هزار کاربر فعال از ایتا استفاده می‌کنند، که این عدد در حال رشد است و کادر پیام‌رسان ایتا به‌صورت شبانه‌روزی و بی‌وقفه در تلاش هستند تا به بهترین نحو پاسخ اعتماد کاربران را بدهند و نیازها و کاستی‌ها را به‌سرعت برطرف کنند.

غفاری اضافه کرد: تلگرام امروزی، بعد از 5 سال فعالیت و تغییرات، به محیط مطلوب برای کاربران تبدیل‌شده؛ و اگر کاربران ایتا نیز تنها فرصتی چندماهه به این مجموعه داخلی بدهند، نواقص برطرف خواهد شد و نرم‌افزاری مطلوب و کاربردی در اختیار آن ها قرار خواهد گرفت.

وی ایجاد کانال فروشگاهی، اضافه شدن امکانات پرداخت آسان و سریع بانکی، ایجاد محیط ویژه و سالم برای کودکان و... را ازجمله طرح‌های توسعه در دستور کار ایتا عنوان کرد.

 

مسئولین فضای رقابت شفاف و منصفانه پیام‌رسان‌ها را فراهم کنند

 

رضوان دوست نیز در ادامه با انتقاد از رویکرد مسئولین در قبال پیام‌رسان‌های داخلی در سال‌های گذشته، افزود: هرچند امروز مسئولین به پیام‌رسان‌های داخلی توجه بهتر و بیشتری دارند، اما همچنان نیز برخی رویکردهای غلط وجود دارد که آسیب‌ها و معضلات اساسی را به دنبال خواهد داشت.

وی با انتقاد از اینکه مطرح‌شدن نام یک پیام‌رسان خاص در رسانه ملی و حمایت‌های فراوان از آن، امکان رقابت و پیشرفت سایر پیام‌رسان‌های داخلی را می‌گیرد و به رشد و پیشرفت این حوزه آسیب می‌زند، خاطرنشان کرد: علاوه بر این، این احتمال وجود دارد که درصورتی‌که این پیام‌رسان به هر دلیلی بعدها دچار مشکل شود، اعتماد مردم از پیام‌رسان‌های داخلی صلب شود.

نماینده پیام‌رسان بله در این نشست خواستار ایجاد فضای شفاف، سالم و منصفانه برای رقابت پیام‌رسان‌ها از سوی مسئولین شد و اظهار داشت: پیام‌رسان‌های داخلی هرکدام با امکانات و جذابیت‌ها و قابلیت‌های خاص و متفاوتی که دارند می‌توانند مورد اقبال و توجه گروهی از کاربران قرار بگیرند و مفید واقع شوند و مسئولین و دستگاه‌های ذی‌ربط باید به‌جای حمایت همه‌جانبه از یک پیام‌رسان خاص، چارچوب و استانداردهایی برای حمایت‌های خود در نظر بگیرند و امکانات عادلانه‌ای را در اختیار آن‌ها قرار دهند.

 

امکانات پیام‌رسان بله توسعه کسب‌وکارها مجازی را به همراه دارد

 

رضوان دوست در بخش دیگری از سخنان خود بابیان اینکه آینده بانکداری در شبکه‌های اجتماعی خواهد بود، اظهار داشت: گروه نرم‌افزاری بله درصدد طراحی و ایجاد بستری مناسب و کاربردی و متفاوت برای کاربران است و امکانات پرداختی مالی این پیام‌رسان روزبه‌روز توسعه خواهد یافت که رونق کسب‌وکارهای مجازی را هم به همراه خواهد داشت.

وی با تأکید بر اینکه امروز نیز امکانات این پیام‌رسان در عین کاربردی بودن و تنوع، از امنیت بالایی برخوردار است، یادآور شد: این پیام‌رسان در حال حاضر حدود یک‌میلیون و چهارصد هزار کاربر فعال دارد و امکانات متنوع و بی‌نظیری را به عموم کاربران ارائه می‌کند.

 

 

ارسال نظر


captcha
آخرین اخبار