گزارش/

همه چیز درباره دوره معرفتی تشکیلاتی اسلام ناب

در این گزارش مسئولین برگزاری و محتوایی دوره به بررسی اجمالی محتوا دوره معرفتی تشکیلاتی اسلام ناب می پردازند


به گزارش پایگاه اطلاع رسانی سازمان بسیج دانشجویی / امسال چهارمین "دوره تشکیلاتی معرفتی اسلام ناب" در اردوگاه آموزشی سید الشهدا (ع) واقع در منطقه آبعلی در حال برگزاری است .

همانطور که از اسم دوره پیداست محتوای این دوره آموزشی دانشجویی به دو دسته فعالیت های تشکیلاتی و مسائل اعتقادی معرفتی تقسیم می شود.

به نظر می رسد ضرورت فراگیری کار تشکیلاتی برای دانشجویان انقلابی به دو جهت است؛ یکی این که باید علاوه بر تحصیل و کسب علم نقش مطالبه گری و آگاه سازی ایفا کنند که این نقش آفرینی در بهترین حالت در قالب تشکل های انقلابی نمو پیدا می کند. از طرف دیگر دانشجویان امروز مدیران و آینده سازان این کشورند که لازم است با فضای کار تیمی و تشکیلاتی آشنا شوند.

اهمیت بعد دوم دوره یعنی مباحث اعتقادی و معرفتی به این دلیل است که بسیاری از دانشجویان حتی آن هایی که دل در گرو اسلام و دغدغه های نظام اسلامی دارند با نظرات و دیدگاه های امام و رهبری که اسلام ناب محمدی (ص) را به معنای واقعی کلمه مطرح می نماید آشنا نیستند. اسلام ناب نقطه مقابل اسلام آمریکایی و اسلام رحمانی است. اسلام ناب در تضاد با اسلام تحجر و متحجرین است. اسلامیست که از دل آن انقلاب اسلامی بیرون آمد. انقلابی که پرچم آزادی خواهی و عدالت طلبی به ارث رسیده از مکتب حسینی علیه السلام را در جهانی و زمانی برافراشته که سرکشان و زورگویان صاحب قدرت و ثروت ظلم و جنایت و خباثت را در حق مستضعفان به خصوص مسلمانان جهان به سر حد خود رسانده اند.

رهبر انقلاب در این باره می فرمایند: « اسلام آمریکایی اسلام انسان های بی درد و بی سوزی است که جز به رفاه حیوانی خود نمی اندیشند.» بنابراین جوان مومن انقلابی باید با مفهوم اسلام ناب که اسلام واقعی است به طور دقیق آشنا شوند.

برای شناخت بیشتر دوره اسلام ناب به گفتگو با مسئول برگزاری دوره؛ امیرحسین غفاریان پرداختیم که در ادامه تقدیم می شود.

 

هدف از برگزاری دوره اسلام ناب چیست؟

هدف اصلی این دوره آشنایی دانشجویان و طلاب با یک چهارچوب صحیح از اسلام به نام اسلام ناب است که معتقدیم برداشت دقیق و قرائت عمیق از اسلام نگاهی است که امام خمینی و مقام معظم رهبری از اسلام دارند، که این قرائت از اسلام در تقابل با دوگانه ی اسلام امریکایی و اسلام متحجرین قرار می‌گیرد. محوریت این دوره نیز رجوع به مکتب امام خمینی (ره) از دیدگاه مقام معظم رهبری است و در واقع به نظر ما مکتب امام اکسیری است که می شود تمام مسائل کشور را به وسیله آن حل کرد.

---
---

چه کسانی جامعه مخاطب شما هستند؟

مخاطب این دوره همه طلاب و دانشجویانی هستند که نسبت به مکتب امام خمینی(ره) و قرائت امام و رهبری از اسلام دغدغه دارند و احساس می‌کنند می‌توانند با یادگیری این چهارچوب و تفکر و برنامه ریزی در این فضا، مسائل و مشکلات کشور را مرتفع نمایند. در واقع مخاطب اردو طلاب و دانشجویانی هستند که نسبت به حل اساسی و پایدار مسائل کشور دغدغه دارند.

دانشجویانی که امسال در دوره شرکت کرده اند چه تعداد هستند و با چه معیاری انتخاب شده اند؟

نزدیک به 1300 نفر از دانشجویان و طلاب، اعم از خواهران و برادران در اردو ثبت نام کردند که از این تعداد نزدیک به 700 نفر انتخاب شدند و در دوره شرکت می کنند. این تعداد شامل 350 نفر از دانشجویان و اعضای تشکل ها، 50 نفر از طلاب، 30 نفر از دوره تکمیلی؛ که شامل بچه هایی می‌شود که سال گذشته در اردو شرکت داشتند و 50 نفر از دانشجویان عراقی ساکن ایران و یا حتی ساکن خود عراق هستند که در دوره شرکت می کنند. باقی مخاطبین دوره نیز در بخش خواهران حضور دارند.

برای انتخاب از میان افراد ثبت نام کننده در اردو مصاحبه می گرفتیم. معیار مصاحبه های ما هم شامل مباحث و سوابق تشکیلاتی میشد، از جمله اینکه در چه تشکلی عضویت دارند و با چه عنوانی فعالیت می کنند و هم معیارهای فردی خود داوطلبین سنجیده میشد که چقدر توانمندی برای حضور در این دوره آموزشی-معرفتی را دارند.

به نظر شما لزوم حضور اعضای تشکل های فرهنگی دانشگاه های کشور در این دوره چیست؟

حضور اعضای فعال تشکل های فرهنگی در این دوره از دو جنبه ضروری به نظر می رسد،هم از لحاظ محتوایی و هم از لحاظ تشکیلاتی. قبل از درگیری فکری اعضای تشکل های فرهنگی با هرگونه نظریات و تئوری های که ذیل اسلام و بیرون از اسلام نسبت به حل مسائل کشور و بشریت وجود دارد، باید تصویری کلان و دورنمایی از اسلام برایشان ترسیم شود تا بتوانند عناصر مختلف این تصویر را شناسایی کنند و روابط بین این عناصر را با هم کشف نمایند.

 

 

بعضی دانشجویانی می گفتند که به تحلیل و نگاه عمیق مسائل کشور به صورت محتوایی و معرفتی و انجام کارهای تشکیلاتی نیاز دارند اما درمجموع باید این نکته را در نظر بگیریم که این دوره یک دوره 14 روزه است و نباید سطح انتظارات از آن خیلی بالا باشد. در واقع این دوره به عنوان یک نقطه شروع برای مباحث تشکیلاتی و محتوایی دانشجویان و طلاب است و برای استمرار نیاز به پی گیری، فکر، فعالیت و برنامه ریزی خود آن ها دارد.

---

 

برای شناخت بیشتر از محتوای "دوره معرفتی تشکیلاتی اسلام ناب" به گفتگو با مسئول محتوایی دوره حجت الاسلام و المسلمین جلالی نشستیم که در ادامه می خوانید.
 

ضرورت برگزاری دوره اسلام ناب و اساس محتوایی آن چیست؟

 

در فضای دانشجویی با خلأیی مواجه بودیم که دانشجوها با حرف های حضرت امام (ره) و مقام معظم رهبری به خوبی آشنا نبودند. بچه ها ابتدا با حرف های دیگران آشنا میشوند و بعد از آن سعی می کنند آنها را با حرف های امام و رهبری تطبیق دهند. هیچ دوره ای متولی این نبود که تفکرات امام و رهبری را به صورت معرفتی برای تشکل های انقلابی بیان کند. از آنجا که محل مراجعه برخی تشکلهای دانشگاه های کشور بودیم، دیدیم که رسیدگی به این مورد ضروری است.


محتوای دوره اسلام ناب چه اهدافی دارد؟

ما در این دوره اهدف مختلفی در زمینه های معرفتی، تربیتی، تشکیلاتی، گفتمانی، نهادی و جریان سازی را دنبال می کنیم. ولی مهمترین هدف ایجاد نظام فکری است. ما میخواهیم که دانشجویان یک نظام اندیشه ای صحیح از اسلام بدست بیاورند . لذا در این دوره هدف اصلی ایجاد نظام فکری است که کاملا منطبق بر ذهن امام و رهبری است .


ویژگی های خاص دوره اسلام ناب نسبت به سایر دوره ها چیست؟

فرق اسلام ناب با اردوی جهادی این است که هدف، تربیتی و معرفت محور است و مکمل اردوی جهادی است.
ویژگی دیگر این است که معارف اسلامی را بصورت پیوسته بیان کرده و تمام قسمت ها را یک بار مرور می کنیم که یک پیکره از اسلام دیده شود. در واقع معارف به صورت کاربردی ارائه می شود.

---

مشخصا چه مباحثی در این دوره تدریس می شود؟

مباحثی که در این دوره تدریس می شود شامل بخش های حکمت، مکتب امام، میدان یا مطالبه گری عملی، قرآن، حدیث و تاریخ است.

 در قسمت حکمت اصول حاکم بر فکر و زندگی برآمده از جهانبینی تبیین می شود.

در بخش مکتب امام، مکتب سیاسی اجتماعی امام را با بحث امام و امت شروع می کنیم و در قانون اساسی به سرانجام می رسانیم.

مفهوم میدان یعنی اندیشه های مکتب امام را در عرصه عمل ترسیم کنیم، همچنین به برخی سوره های اجتماعی جزء بیست و هشتم قرآن، می پردازیم.
در بحث حدیث به بهانه کتاب العشره بحث های سبک زندگی را باز می کنیم و در قسمت تاریخ نیز به تدریس و تشریح کتاب انسان 250 ساله مقام معظم رهبری می پردازیم و تاریخ فقهای شیعه پس از غیبت تا انقلاب اسلامی را بررسی می کنیم.

---

غیر از کلاس های آموزشی چه برنامه هایی در فضای فرهنگی و یا تفریحی برای شرکت کنندگان در نظر گرفته اید؟

در این دوره برنامه های متنوع فرهنگی از جمله؛ سخنرانی بزرگان و مسئولین، هیئت، شب شعر، اکران و نقد و بررسی فیلم های انقلاب اسلامی، شب خاطره دفاع مقدس، استندآپ کمدی سیاسی اجتماعی و... در نظر گرفته شده است.

در حوزه تفریحی و ورزشی استفاده از استخر و وسایل ورزشی مختلف و همچنین برگزاری مسابقات والیبال، فوتبال دستی، دارت و پینگ پنگ در برنامه ها لحاظ شده است.

ارسال نظر


captcha
آخرین اخبار