دانشجویان بسیجی در نشست با رئیس جهاد دانشگاهی چه گفتند؟| پاسخ‌‌های طیبی نتوانست دانشجویان را قانع کند

مسئول بسیج دانشجویی دانشکده فنی تهران با اشاره به نشست دانشجویان با رئیس جهاد دانشگاهی گفت: ما در این نشست سوالات خود را مطرح کردیم ولی پاسخ‌های رئیس جهاد دانشگاهی نتوانست ما را قانع کند.


به گزارش پایگاه اطلاع رسانی سازمان بسیج دانشجویینشست اعضای بسیج دانشجویی دانشکده فنی دانشگاه تهران با حمیدرضا طیبی رئیس جهاد دانشگاهی کشور برگزار شد.

* جهاد دانشگاهی بازهم می‌تواند راهگشای بخشی از مشکلات امروز کشور باشد/ چه موانعی نمی گذارد جهاد دانشگاهی مانند دوران دفاع مقدس عمل کند؟

محمود سلوک مسئول بسیج دانشجویی دانشکده فنی دانشگاه تهران نیز این نشست به نقش آفرینی دانشجویان دانشکده فنی دانشگاه تهران در دوران دفاع مقدس اشاره کرد و گفت: به گفته اساتید ما دانشجویان دانشکده فنی در دوران دفاع مقدس صبح تا ظهر سر کلاس درس بودند و بعدازظهرها، در محیط دانشگاه برای رفع مشکلات جنگ کار‌های جدی می‌کردند و این برای ما باعث افتخار است

وی ادامه داد: جهاد دانشگاهی در دوران دفاع مقدس حضور جدی در دانشگاه‌ها داشت و به شناسایی افراد می‌پرداخت، جهاد با ایجاد تیم‌های دانشجویی و از طرفی شناسایی خلاء‌های جنگ توانسته بود به نحو احسن دانشگاه را برای رفع مشکلات کشور و جنگ بسیج کند.

این فعال دانشجویی در ادامه با اشاره قرار گرفتن کشور در شرایط جنگ اقتصادی، گفت: قطعا باز هم نیازمند یک نگاه جهادی هستیم. در هر حال با توجه به ظرفیت‌هایی که جهاد دانشگاهی دارد این مجموعه بازهم می‌تواند راهگشای بخشی از مشکلات امروز کشور باشد.

 


وی تصریح کرد: علی رغم ظرفیت‌های که جهاد دانشگاهی در اختیار دارد، اما مثلا در دانشکده فنی دانشگاه تهران کوچکترین اسمی از جهاد دانشگاهی نمی‌شنویم. 

سلوک افزود: با این وجود می‌توان گفت که جهاد دانشگاهی در محیط دانشگاه به حاشیه رفته و صرفا به جای اقداماتی مثل حضور و تیم سازی و احصاء نیاز‌های کشور و ظرفیت‌های دانشگاه، به سمت یک نظام کارمندی-استخدامی رفته است ونگاه گذشته را ندارد. در چنین شرایطی حقیقتا ما به این نتیجه رسیدیم که شاید دیگر جهاد دانشگاهی مدل عملکردی گذشته را رسالت خود نمی‌داند.

سلوک با طرح این سوال که چه موانعی وجود دارد که دیگر شاهد مدل عملکردی جهاد دانشگاهی در دوران دفاع مقدس نیستیم نیستیم، افزود: سوال بنده این است که آیا جهاد دانشگاهی مدل عملکردی در دوران دفاع مقدس را رسالت خودش می‌داند و اگر می‌داند چه موانعی وجود دارد که شاهد این اتفاق نیستیم؟

*  بررسی فضای ارتباط صنعت و دانشگاه اولویت بسیج دانشجویی دانشکده فنی دانشگاه تهران

محمد سلطانی عضو شورای بسیج دانشجویی دانشکده فنی دانشگاه تهران در این نشست طی سخنانی گفت: اعضای بسیج دانشجویی از سال ۹۲ بررسی فضای ارتباط صنعت و دانشگاه را در اولویت خود قرار دادند که در این راستا همایش‌های « فنعت» برای بررسی جنبه‌های مختلف مشکل شکل نگرفتن اقتصاد دانش بنیان ایجاد شد که کلمه « فنعت»تلفیقی است از دو کلمه دانشکده فنی و صنعت است.

این فعال دانشجویی افزود: در سلسله همایش‌های «فنعت» که در این ۶ سال برگزار شده، تلاش شده است تا به صورت گفتمان سازی و ترویجی، بحث لزوم ارتباط صنعت و دانشگاه برای دانشجویان نهادینه شود و واقعا هم در این زمینه موفق بوده است؛ به گونه‌ای که به گفته یکی از اساتید همایش‌های فنعت باعث شد تا نگاه و دغدغه‌های دانشجویان تغییر پیدا کند و حتی شاهد هستیم که دانشجویان بیشتر از قبل به توانمند شدن برای ورود به صنعت و حل چالش‌های این بخش و نه صرفا استخدام شدن فکر می‌کنند.

سلطانی با اشاره به اجرای طرح «کاروژه » گفت: در حال حاضر «کاروژه» با ۳۰۰ شرکت در ارتباط است و سامانه‌ای دارد که با دانشجویان، فارغ التحصیلان، اساتید و شرکت‌ها ارتباط دارد و دانشجو در قالب این طرح می‌تواند برای خود کارآموزی و پروژه تعریف کند.

سلطانی اظهار داشت: در قالب طرح کاروژه تعداد قابل توجهی پروژه و کارآموزی در حدود یکی دوسال اخیر واسطه گری شده و در حال حاضر ۱۰۰ شرکت به صورت فعال در قالب سامانه کاروژه فعال هستند. در هر حال چشم انداز این مجموعه این است که کل کارآموزی دانشگاه تهران را هدایت کرده و نقش فعالی در هدایت شغلی فارغ التحصیلان و آماده شدن دانشجویان برای ورود به بازار کار ایفا کند.

وی ادامه داد: طرح صدف نیز با همکاری معاونت علمی ریاست جمهوری و با هدف توانمند سازی شغلی فارغ التحصیلان و دانشجویان برگزار شده و در این دوره مطالبی نظیر مشاوره شغلی، شخصیت شناسی، اشنایی با مدل کسب و کار تدریس شده و امکان بازدید از اکوسیستم نوآوری و فناوری از جمله پارک پردیس برای حدود ۱۵۰۰ فراهم شده است.

عضو شورای بسیج دانشجویی دانشکده فنی دانشگاه تهران گفت: در دوره صدف تلاش می‌شود تا مطالب و سرفصل‌هایی که برای ورود به بازار کار لازم و ضرورری، ولی در دانشگاه به آن‌ها پراداخته نمی‌شود برای دانشجویان تدریس می‌شوند.

 

سلطانی گفت: همواره یکی از دغدغه‌های اصلی ما، دغدغه ارتباط صنعت و دانشگاه بوده و با توجه به بررسی‌هایی که داشتیم، پازل‌های مختلفی در ارتباط صنعت و دانشگاه فعال هستند. با این وجود یکی از حلقه‌های مهم و اثر گذار ارتباط بین صنعت و دانشگاه، جهاد دانشگاهی به عنوان یکی از مولود‌های انقلاب اسلامی است.

* جهاد دانشگاهی خیلی وقت است از ماموریت خود دور شده

محمدحسین گلیکانی یکی دیگر از فعالان دانشجویی نیز در این نشست گفت: خیلی وقت است که جهاد دانشگاهی دغدغه ماموریت محوری که در اول انقلاب داشته و آن هم ارتباط بین صنعت و دانشگاه بوده را ندارد و از ماموریت خود خارج شده است.

وی تصریح کرد: جهاد دانشگاهی در این ۱۰ سال هیچ کدام از ظرفیت‌هایی را که معاونت علمی ریاست جمهوری و یا دیگر مراکز در زمینه پیشرفت تکنولوژی شناسایی کرده اند، شناسایی نکرده است. در واقع ظرفیت پیشرفت تکنولوژی در کشور وجود دارد، اما جهاد دانشگاهی در این رابطه کاری نمی‌کند.

گلیکانی بیان کرد: جهاد دانشگاهی به جای اینکه برای ارتباط بین صنعت و دانشگاه فکر کند خودش به یک ساختار کارمندی تبدیل شده که فقط به دنبال پروژه‌های معدود با بودجه‌های کلان است تا ساختار اداری خود را حفظ کند و برای دانشگاه و دانشگاهیان هیچ سود و تاثیری ندارد.

وی افزود: با این شرایط و با قوی شدن بخش خصوصی در کشور که برای نیاز‌های خود به سمت دانشگاه‌ها می‌آید چه بسا لازم باشد که جهاد دانشگاهی تعطیل شود، چون در این زمینه به هیچ دردی نمی‌خورد.

*  آیا جهاد دانشگاهی راهکاری برای استفاده از ظرفیت تشکل‌ها دارد؟

حیدر رضایی عضو شورای بسیج دانشجویی دانشکده فنی دانشگاه تهران نیز در ادامه این نشست گفت: بنابر مشورت‌هایی که ما با اساتید دانشگاه تهران داشته ایم یکی از دلایل عدم برقراری ارتباط بین اساتید دانشگاه و جهاددانشگاهی این است که اساتید یک ساحت مدیر پژوهشی برای خود متصور هستند و به افرادی که پژوهش‌ها را تعریف می‌کنند راهبراد می‌دهند با این وجود فضای جهاد دانشگاهی نگاه کارمندی و استخدام کردن پژوهشگر را می‌طلبد و همین باعث شده که جهاد دانشگاهی و اساتید خوب نتوانند با هم ارتباط برقرار کنند.

وی گفت: آیا جهاد دانشگاهی مدل و راهکاری برای ایجاد ارتباط با اساتید و استفاده از طرفیت تشکل‌ها دارد؟ ما قبول داریم که دانشگاه هم باید در برقراری ارتباط با جهاد دانشگاهی موثر باشد؛ اما احساسمان این است که جهاد دانشگاهی نمی خواهد در این رابطه کاری انجام دهد.

عضو شورای بسیج دانشجویی دانشکده فنی دانشگاه تهران با بیان اینکه بعضا دانشگاه و جهاد دانشگاهی با هم وارد یک فضای رقابتی می‌شوند، گفت: از طرفی ساز و کار مناسبی هم برای ارتباط جهاد دانشگاهی با تشکل‌ها که جلودار فعالیت‌های دانشجویی هستند وجود ندارد. در هر حال این ارتباط نه به معنای بازوی اجرایی که به معنای مغز متفکری برای جلو رفتن اهداف و پیشرفت کشور است.

* ضرورت ایجاد نهاد ملی پژوهش و فناوری چه بوده است؟

قهرمانی عضو شورای بسیج دانشجویی دانشکده فنی دانشگاه تهران نیز در ادامه این نشست با اشاره به ابلاغ مصوبه ماموریت‌های جهاد دانشگاهی در اجرای نقشه جامع علمی کشور در آبان سال ۹۴ گفت: یک فضای کلی بر این ماموریت‌های ابلاغی حاکم است به طوری که زمانی با واحد‌های جهاد دانشگاهی هم صحبت می‌کنیم برای خود مسئولان جهاد هم این ماموریت‌ها کلی و غیر روشن است.

وی از ایجاد نهاد ملی پژوهش و فناوری به عنوان یکی از محور‌های مهم ابلاغیه ماموریت‌های جهاد دانشگاهی نام برد و افزود: در تبیین این نهاد یک فضای خلاء وجود دارد با این وجود سوال بنده این است که با توجه به فعالیت دیگر نهاد‌های موجود در کشور در خصوص علم و فناوری نظیر معاونت علمی و مجموعه‌های وزارت علوم، چه راهکار‌هایی اتخاذ شده است که با ایجاد نهاد ملی پژوهش و فناوری، کار‌های موازی با نهاد‌های مذکور صورت نگیرد؟ همچنین با توجه به اینکه ایجاد این نهاد، پیشنهادی از سوی جهاد دانشگاهی بوده، ضرورت ایجاد این نهاد چه بوده است.

قهرمانی بیان کرد: با توجه به اینکه در حال حاضر تنها سازمان متولی امر ایجاد نهاد ملی پژوهش و فناوری، جهاد دانشگاهی است؛ به نظر می‌رسد روند ایجاد این نهاد به کندی پیش رفته است.

وی گفت: به عنوان مثال در ابلاغیه ماموریت‌های جهاد دانشگاهی ۷ ماموریت ذکر شده که بر اساس آن جهاد دانشگاهی باید ظرف مدت حداکثر ۶ ماه از همان تاریخ مذکور، اساسنامه را به شورای عالی انقلاب فرهنگی ابلاغ کند و این در حالی است که پیش نویس اساسنامه ۲۷ مرداد ۹۶ ابلاغ شده است.

*  جهاد دانشگاهی قرار بود به درآمد زایی برسد اما امروز در تنظیم درآمد‌های خود هم دچار مشکل شده

عسگری عضو دیگر شورای بسیج دانشجویی دانشکده فنی دانشگاه تهران هم در این نشست گفت: مجموعه‌ جهاد دانشگاهی قرار بود یکی از مهره‌های اصلی نظام دانشگاهی کشور و به نوعی پل ارتباطی میان صنعت و دانشگاه باشد، اما امروز از این آرمان بسیار فاصله گرفته که یکی از دلایل آن نیز مسئله تامین مالی این نهاد است.

وی تصریح کرد: جهاد دانشگاهی به عنوان نهادی که قرار بود خود گردان باشد و به نوعی برنامه ریزی داشته باشد که از عهده تامین هزینه‌های جاری خود برآید و به درآمد زایی نیز برسد امروز در تنظیم درآمد‌های خود دچار مشکل است.

عسگری در ادامه گفت: منظور از درآمد زایی جهاد دانشگاهی این است که این نهاد به کار‌های جزئی محدود نشود و در جریان کسب منابع مالی از مسئولیت‌های اساسی و عمیق خود نیز دور نشود، اما متاسفانه در سال‌های اخیر ورود جهاد به مسائل حاشیه‌ای جهت کسب درآمد این مجموعه را از اهداف کلان خود دور کرده است.

وی ادامه داد: در هر حال به نظر می‌رسد طبق رصد وضعیت واحد‌های جهاد دانشگاهی سوء تدبیر در تحمیل هزینه‌های مازاد در واحد‌های مختلف این مجموع را با بحران جدی مواجه کرده است و از طرفی عدم شفافیت مالی این نهاد به این مشکل دامن میزند.

وی اظهار کرد: از اواخر سال گذشته جهاد دانشگاهی در رسانه‌ها اعلام کرد که ۳۱ طرح فناورانه جدید به منظور خروج کشور از بحران وابستگی به کشور‌های دیگر و رفع مشکلات داخلی دارد که در تامین هزینه‌های آن با مشکل مواجه است با این وجود جهاد دانشگاهی از صندوق توسعه ملی درخواست کمک ۱۵ میلیون یورویی کرد. سوال این است که چرا جزئیات این طرح‌ها با توجه به اینکه جهاد دانشگاهی خود دارای خبرگزاری است رسانه‌ای نشده با این وجود چه زمان قرار است این طرح‌ها رسانه‌ای شود.

 


عسگری تصریح کرد: با توجه به بودجه کلان تخصیص داده شده به طرح‌های جهاد دانشگاهی آیا این طرح‌ها استاندارد‌های جهانی را احصا خواهند کرد و در انتهای تکمیل شدن پروژه‌ها بازار پذیرای آن‌ها هست و از طرفی آیا تدابیر مربوط به بازاریابی در تدوین این طرح‌ها دیده شده است؟ یا اینکه قرار است با پروژه‌هایی مواجه باشیم که صنعت پذیرای آن‌ها نیست و قرار است تنها هزینه‌های هنگفت بر کشور تحمیل شود؟

*  خیلی‌ها انتظار داشتند جهاد دانشگاهی در مسائل مختلف با روحیه جهادی ورود پیدا می‌کرد

دانیال قزوینیان از فعالان دانشجویی نیز در این نشست به وقوع سیل اخیر در کشور اشاره کرد و گفت: سیل اخیر نشان داد که ما برای بحران‌های این چنینی که کشور را درگیر می‌کنند پیش بینی لازم را نکرده ایم.

وی ادامه داد: با توجه به حجم گل و لایی که وارد خانه‌ها شده بود ما حتی یک دستگاه تخلیه گل ولای در اختیار نداشتیم و گروه‌های جهادی با ساده‌ترین ابزار و تجهیزات گل و لای را تخلیه کردند و همین مشکل در خصوص باغات انجیر وجود دارد. با این وجود ما احساس می‌کنیم که این مسائل در حاکمیت متولی ندارند.

این فعال دانشجویی تصریح کرد: در استان خوزستان هم مردم مدت زیادی با ریزگرد‌ها دست و پنجه نرم کردند، اما انگار متولی ای برای حل این مشکل وجود نداشت.

قزوینیان یادآور شد: بنابر آنچه که ما از سابقه جهاد دانشگاهی شنیده ایم گویا این مجموعه همواره خود را متولی این می‌دانسته که در مورد مسائلی که در حاکمیت نهادی برای آن‌ها تاسیس نشده و حل نشده باقی مانده اند با یک روحیه جهادی ورود پیدا کرده و تلاش می‌کرده آن‌ها را حل کند با این وجود خیلی‌ها انتظار داشتند جهاد دانشگاهی در مسائل مختلف مانند مسائل زیست محیطی با روحیه جهادی که از آن سراغ داریم ورود پیدا می‌کرد و با تعریف پروژه‌های مختلف آن‌ها را حل کند. با این تفاسیر سوال بنده این است که آیا روحیه جهادی که در گذشته در این نهاد وجود داشته همچنان باقی است و اگر این روحیه وجود دارد موانع داخلی کار چیست؟

* پاسخ‌های رئیس جهاد دانشگاهی حقیقتا قانع کننده نبود

محمود سلوک مسئول بسیج دانشجویی دانشکده فنی دانشگاه تهران بعد از پایان این نشست به خبرنگار فارس گفت: صحبت های دانشجویان مبنی بر خلا ارتباط صنعت و دانشگاه، عدم ارتباط با اساتید، لزوم بازتعریف اولویت بندی های جهاد دانشگاهی مطرح شد که کلیت پاسخ های رئیس جهاد دانشگاهی حقیقتا قانع کننده نبود.

وی افزود: امیدواریم که انشالله این جلسه ادامه پیدا کند و ما بتوانیم از حضور آقای طیبی در جمع دانشجویان بیشتر استفاده کنیم. گرچه طبق فرمایش رهبری وظیفه مسئولین است که در جمع های دانشجویی حاضر بشوند اما از ایشان تشکر می کنم که در چنین جلسه ای شرکت کردند.

انتهای پیام/

ارسال نظر


captcha
آخرین اخبار