چالش‌های همخانگی و ازدواج سفید در دانشگاه کردستان بررسی شد

همایش منطقه‌ای آسیب‌ها و چالش‌های همخانگی و ازدواج سفید با حضور اساتید و صاحبنظران گروه جامعه شناسی و روانشناسی در تالار فردوسی دانشگاه کردستان برگزار شد.


به گزارش پایگاه اطلاع رسانی سازمان بسیج دانشجویی / احمد امانی در آغاز این همایش اظهار کرد: اگر گذری به آغاز تمدن داشته باشیم، ازدواج سازو کاری سازمان یافته  داشته، حتی در روستاهای دورافتاده ازدواج یک پیوند برای خون بست و پایان یک فاجعه بوده است.

 

وی افزود: در زمان سومریان جایگاه و نقش زن قابل قبول و ارزشمند بوده و ارتباط زن با معابد بسیار پررنگ بوده است.
 
امانی عنوان کرد: روابط بشر در دنیای دیجیتال معنای دیگری پیدا کرده و در دهه ۱۹۶۰انقلاب جنسی رخ داد و زنان به دنبال ارزش‌های جنسی حاکم بر جامعه خود رفتند.
 
وی به آمار همخانگی در دهه ۱۹۷۰ اشاره کرد و گفت: در دهه ۱۹۷۰ میلادی در آمریکا بیش از هزار زوج بدون ازدواج همخانگی را انتخاب کردند و این عدد در سال ۲۰۱۰ به هفت میلیون زوج همخانه رسید.
 
مدیر مرکز مشاوره دانشگاه کردستان ادامه داد: این مسئله رفته رفته به آسیا کشیده شد هرچند که در آسیا ابتدا نگاه‌های بازدارنده حاکم بوده اما این نوع ازدواج اکنون ۲۰ درصد از روابط بین زن و مرد را تشکیل می‌دهد.
 
وی با اشاره به اینکه این مسئله از دیدگاه جامعه ایرانی نوعی آسیب تلقی می‌شود، گفت: از دیدگاه من این مسئله را می توان نوعی آسیب دانست و با نگاهی دیگر آن را در مسیر تحول یک راه حل به شمار آورد.
 
در ادامه نیز پنل تخصصی با حضور فرانک قدسی، مسعود بیننده و مختار ویسانی برگزار شد که این مسئله را از جوانب مختلف روانشناسی، جامعه شناختی و روانشناسی اجتماعی مورد بحث و بررسی قرار دادند.
 
 
 
 
 
مختار ویسانی در آغاز این پنل اظهار کرد: ازدواج سفید که در ایران با مضمون‌های مختلف همباشی و همخوابگی هم از آن نام برده می‌شود را نباید تنها یک آسیب دانست بلکه می‌توان آن را نوعی پوست اندازی فرهنگی و مرحله گذار از جامعه سنتی به سوی مدرن دانست.
 
این روانشناس افزود: ازدواج سفید را می‌توان به نوعی نتیجه فردگرایی مطلق در جامعه دانست که در نتیجه آن افراد با هدف سلب مسئولیت و تعهد به آن روی می‌آورند.
 
وی همچنین عنوان کرد: در ازدواج‌های سفید شهوت، هوس و مسائل جنسی برجسته است و عدم ثبات و نبود صمیمیت و تعهد دیده می‌شود که در نتیجه فردگرایی و دلبستگی‌های ناایمن دوران کودکی بوجود آمده است.
 
 
 
در ادامه نیز مسعود بیننده این مسئله را از دیدگاه جامعه شناختی مورد بررسی قرار داد و گفت: از منظر جامعه شناختی دو پارادایم اصلی پوزیتیویستی و برساخت گرایی وجود دارد که دیدگاه پوزیتیویستی برخلاف دیدگاه برساخت گرایی کج رفتاری را مطلق و عینی تعریف می‌کنند اما برساخت گرایان پدیده‌ها را ذهنی و نسبی می‌دانند و معتقدند که کج روی تنها یک برساخت اجتماعی است.
 
این جامعه شناس همچنین با اشاره به اینکه ازدواج سفید هنوز به دغدغه اکثریت مردم تبدیل نشده، گفت: این پدیده تا دغدغه جامعه نباشد، تبدیل به مسئله نخواهد شد گرچه اخیرا تلاش‌هایی شده اما هنوز یکی از مسائل جامعه ایرانی نیست.
 
 
 
 
در ادامه نیز فرانک قدسی نیز به پیشینه ازدواج و خانواده قبل از اسلام تا کنون اشاره کرد و گفت: قبل از اسلام چند شوهری، همجنس بازی و ... امری مرسوم بود اما با آمدن اسلام، ازدواج بر مبنای شرع و قانون و با حدود و ثغور صوت گرفته است.
 
وی با اشاره به اینکه ازدواج سفید شرعی نیست، اظهار کرد: برخی افراد ازدواج سفید را در نوعی ازدواج موقت می‌دانند اما باید این نکته را در نظر داشت که ازدواج موقت شرعی بوده و از این نظر با ازدواج سفید متفاوت است.
 
قدسی همچنین به تغییر کارکردهای خانواده و تاثیر آن در رواج ازدواج سفید پرداخت و خاطرنشان کرد: کارکردهای اجتماعی، اقتصادی، فرهنی و تربیتی خانواده به دنبال تغییر ارزش‌ها دگرگون شده و موجب ترویج این نوع ازدواج شده که شاکله اصلی آن میل جنسی است.
 
 
 
 
 
 
 
 
انتهای پیام/

ارسال نظر


captcha
آخرین اخبار